Jeszcze w tym miesiącu mają zapaść ostateczne decyzje odnośnie przyszłości spółki Przewozy Regionalne. Jak dowiedział się nieoficjalnie „Rynek Kolejowy”, bardzo poważnie rozpatrywanym obecnie wariantem jest objęcie pakietu większościowego w spółce przez Skarb Państwa, a ściślej – przez Agencję Rozwoju Przemysłu.
Od pół roku ARP współuczestniczy w procesie przygotowywania restrukturyzacji największego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w Polsce, którego długi przekraczają 1 mld zł. Należy przypomnieć, że przed rokiem, gdy resort finansów nie zgodził się na zabezpieczenie w tegorocznej rezerwie budżetowej kwoty 1,2 mld zł na spłatę długów, nad PR zawisło widmo bankructwa.
Oddłużenie PR jest blisko
Co zatem dalej z Przewozami Regionalnymi? Jakie kroki związane z restrukturyzacją zostaną podjęte? – Doradca biznesowy Ernst&Young, zaangażowany w proces restrukturyzacji, zarysował kilka scenariuszy dalszego funkcjonowania Przewozów Regionalnych. Obecnie trwa analiza poszczególnych opcji. Warunkiem koniecznym dla skutecznego przeprowadzenie procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych jest oddłużenie spółki. Dlatego najbardziej pożądany zarówno dla przyszłości samej spółki, jak i całego rynku regionalnych przewozów kolejowych w Polsce, jest wariant zakładający oddłużenie PR. Bo ten właśnie wariant daje największą szansę na zapewnienie trwałej rentowności spółki. Zakładamy, że na początku października będziemy mogli powiedzieć, który ze scenariuszy zyskał poparcie najszerszej grupy interesariuszy – informuje „RK” Marta Milewska, rzeczniczka Przewozów Regionalnych.
Władze samorządów wojewódzkich (współwłaściciele PR), zazwyczaj chętnie wypowiadające się na temat przewoźnika, tym razem dość solidarnie, pytane o ostateczne decyzje ws. przyszłości spółki, nabrały wody w usta. Minimalnie rąbka tajemnicy uchyliły władze woj. lubelskiego, potwierdzając, że szykowane jest oddłużenie PR.
– Z informacji, które posiadamy wynika, że doradca biznesowy, zaangażowany w proces restrukturyzacji, zarysował kilka scenariuszy dalszego funkcjonowania Przewozów Regionalnych. Obecnie analizowane są poszczególne opcje. Wariant zakładający oddłużenie Przewozów Regionalnych poprzez ich dofinansowanie jest jednym z najpoważniej analizowanych scenariuszy. Ustalony plan działań zakłada, że na początku października wszyscy współwłaściciele będą mogli wspólnie z zarządem spółki oraz Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju wybrać najbardziej optymalny wariant restrukturyzacji – poinformowała „RK Beata Górka, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubelskiego.
Upaństwowienie PR blisko, podziału na mniejsze spółki raczej nie będzie?
Natomiast z nieoficjalnych informacji, które przekazał „Rynkowi Kolejowemu” wysoki urzędnik MIR, wynika, że poważnie brany pod uwagę jest obecnie wariant, w wyniku którego nastąpiłoby dokapitalizowanie spółki przez objęcie w niej 51% udziałów przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Pozostałe 49% objęliby marszałkowie, w układzie proporcjonalnym, zbliżonym do obecnego.
Nieoficjalnie wiemy też, że ARP będzie też rekomendować marszałkom podpisywanie z Przewozami Regionalnymi umów długoterminowych (najpewniej 5-letnich) w trybie bezprzetargowym. Ma to zapewnić spółce czas na niezbędne przekształcenia. Podziału PR na mniejsze spółki (obejmujące swoim zasięgiem po 2-3 województwa) raczej nie będzie.